دستگاه سانترال چیست؟

دستگاه سانترال در مراکز اداری، تجاری و سازمانی، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. این مجموعه‌ها برای مدیریت خطوط شهری و ارتباطات تلفنی خود، نیازمند راه‌اندازی یک مرکز تلفن هستند. می‌توان گفت که سانترال یا همان PBX، هسته اصلی این مرکز محسوب می‌شود. اما آیا دستگاه مرکزی، به تنهایی می‌تواند نیازهای یک اداره، شرکت یا سازمان را برآورده کند؟ پاسخ قطعا منفی است! بدون نصب تلفن سانترال راه‌اندازی یک مرکز تلفن، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

تلفن سانترال یکی از انواع تلفن‌های ثابت محسوب شده و صرفا با هدف استفاده در محیط‌های کاری، طراحی و روانه بازار می‌شود. در میان برندهایی که در طول سالیان مختلف، اقدام به ساخت و عرضه تلفن‌های سانترال (اداری) نموده‌اند، پاناسونیک بیش از همه توانسته است نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد.

آشنایی اولیه با دستگاه و تلفن سانترال پاناسونیک

دستگاه سانترال پاناسونیک یکی از نیازهای امروزه برای رفع مشکل ارتباطات، در یک شرکت، ارگان و یا کارخانه‌ها محسوب می‌شود. این دستگاه دارای مدل و قابلیت‌های متنوعی است که بسته به نیاز و حد یک مجموعه، دستگاه‌های متفاوتی تعریف شده و قابل استفاده هستند.

سیستم‌های ارتباطی اداری سانترال پاناسونیک قدرت برقراری ارتباطات درون شبکه‌ای را بر عهده گرفته‌اند و اجازه مدیریت بین شعب را فراهم می سازند؛ یعنی امکان تماس سریع، بدون هزینه و حتی ضبط مکالمات و سیستم تلفن گویا یکپارچه، با هدفمندسازی و بهینه‌سازی ارتباطات میسر می‌شود و می‌توان خارج از محدوده تماس حاصل نماییم.

دستگاه‌های سانترال پاناسونیک به عنوان هسته اصلی یک مرکز تلفن، در دو مدل پرظرفیت و کم‌ظرفیت تولید می‌شوند. دستگاه‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک همانطور که از اسمشان نیز مشخص است، برای شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی شده‌اند. مدل KX-TES824 مشهورترین سانترال کم‌ظرفیت پاناسونیک محسوب می‌شود.

مدیران ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ، برای راه‌اندازی مرکز تلفن مجموعه خود، باید به فکر خرید دستگاه‌های سانترال پاناسونیک باشند. این دستگاه‌ها می‌توانند تعداد زیادی از خطوط شهری را دریافت کرده و در سوی مقابل، داخلی‌های متعددی را نیز در اختیار کارمندان و بخش‌های مختلف قرار دهند. از جمله این سانترال‌ها، می‌توان به سری TDA و TDE اشاره کرد.

زمانی که دستگاه سانترال با موفقیت راه‌اندازی شده و خطوط داخلی به درستی تنظیم شدند، کارمندان برای استفاده از این خطوط، نیاز به تلفن سانترال دارند. این تلفن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به جای اتصال مستقیم به خطوط آنالوگ مخابرات، به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال، متصل می‌شوند. تلفن‌های سانترال پاناسونیک در سه دسته آنالوگ، هایبرید و دیجیتال تولید می‌شوند. (هر دستگاه سانترال نیز بسته به مدلش، دارای خروجی‌های هایبرید، آنالوگ و دیجیتال است.)

به مراحل و سیم‌کشی‌هایی که باید در داخلی یک مجموعه کاری انجام شوند تا یک تلفن سانترال به دستگاه سانترال وصل شود، نصب تلفن سانترال گفته می‌شود. بعد از این اتفاق است که کارمندان با استفاده از شماره داخلی که در اختیار دارند، می‌توانند از طریق این تلفن‌ها، به خطوط شهری مجموعه دسترسی داشته باشند.

نکات مهم در آموزش نصب سانترال پاناسونیک

اولین قدم در راه‌اندازی یک مرکز تلفن، نصب دستگاه سانترال است. بهتر است در هنگام نصب سانترال پاناسونیک، به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

نکته اول: انتخاب مکان جهت نصب سانترال پاناسونیک

ابتدا باید محل مناسبی برای قرار گیری دستگاه سانترال روی دیوار در نظر بگیریم. این نقطه باید از کف زمین دارای فاصله مناسبی باشد تا رطوبت و گرد و خاک کمتری به سانترال منتقل شود.

نکته دوم: تهیه نقشه مخابراتی مناسب

اولین کار، تعیین مسیر خطوط مخابراتی از ورودی مخابرات تا سانترال و کاربران است. بعد از مشخص شدن مسیر، باید یک نقشه کامل از رنگ‌بندی خطوط مخابراتی، شماره خط و رنگ‌بندی کابل‌های داخلی تهیه شود.

در هر نقطه که اتصالی مانند ترمینال و پست داریم باید به تفکیک رنگ، زوج سیم‌های ورودی و خروجی و شماره هر پورت را در نقشه درج کنیم. پس از برنامه‌ریزی مرکز و تعیین زنگ خورها و سطح دسترسی کاربران، این نقشه تکمیل می‌شود.

نکته سوم: سیم بندی داخلی ها و آرایش پست

نکته مهم بعدی در نظر گرفتن نحوه سیم‌بندی داخلی‌ها است. یعنی با در نظر گرفتن رنگ‌بندی کابل مخابراتی و نوع داخلی که دیجیتال، آنالوگ یا هایبرید است، زوج سیم‌های مربوط به داخلی‌ها را از مرکزتلفن تا کابل آنفولان و سپس تا پست مخابراتی و نهایتا از پست تا پریز تلفن کاربر آرایش می‌دهیم.

برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال، یک زوج سیم شامل دو رشته سیم کشیده می‌شود و برای داخلی‌های هایبرید، دو زوج سیم که زوج اول برای بوق و زوج دوم برای دیتا است، کشیده می‌شود.

نهایتا سیم‌ها در پریزهای تلفن قرار می‌گیرد که برای داخلی‌های آنالوگ و دیجیتال در دو پین مرکزی و برای داخلی‌های هایبرید دو رشته بوق در دو پین مرکزی و دو رشته دیتا در دو پین کناری پریز تلفن بسته می‌شود.

نکته چهارم: نصب سانترال پاناسونیک و تجهیزات جانبی

در این بخش بر اساس دستور‌العمل موجود در دفترچه راهنمای دستگاه، ابتدا پایه یا پیچ‌های لازم روی دیوار قرار گرفته و بعد مرکز تلفن را در محل خود قرار می‌دهیم.

حال در صورت وجود تجهیزات جانبی مانند موزیک پشت خط، دستگاه ضبط مکالمات، باطری بکاپ و … این دستگاه‌ها را در محل خود قرار داده و به سانترال متصل می‌کنیم. پس از اطمینان از صحت نصب دستگاه و آرایش خطوط، وارد مرحله بعد می‌شویم.

نکته پنجم: انجام تنظیمات سانترال

در این بخش، یکی از دو روش برنامه‌ریزی تلفنی و یا کامپیوتری را باید انتخاب کرده و با آماده نمودن دفترچه راهنمای برنامه‌ریزی، فرایند انجام تنظیمات را شروع کنیم. برای شروع، ابتدا تنظیمات عمومی شامل تاریخ سیستم و تعیین شماره و نام داخلی‌ها صورت بگیرد. سپس خطوط شهری روی سیستم، طبقه بندی شده و بر اساس نیاز، کارفرما سطح دسترسی و زنگ‌خور هر خط شهری را برای داخلی‌های مختلف، تنظیم می‌کند.

در نهایت اگر کارفرما تنظیمات سفارشی مانند تلفن گویا، ساعات کاری، گروه زنگ‌خور و غیره را مد نظر داشته باشد، تنظیمات مربوطه نیز انجام می‌شوند.

نحوه کابل کشی در نصب دستگاه سانترال

بعد از اینکه دستگاه سانترال را با موفقیت و در محل تعیین شده، نصب کردید، نوبت به کابل کشی‌های مورد نیاز خواهد رسید. برای شروع، باید خطوط شهری مخابرات به دستگاه سانترال وصل شوند؛ این کار توسط کابل‌های مخصوص مخابرات انجام می‌شود که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

کابل مخابرات، وظیفه انتقال اطلاعات و دیتای آنالوگ را بر عهده دارد و در دو نوع کابل مسی و فیبر نوری تولید می‌شود. نوع قدیمی آن یعنی کابل‌های مسی، در این مقاله بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرند. کابل مسی در دو نوع زمینی و هوایی طراحی می‌شود: نوع هوایی آن برای مسافت‌های طولانی و بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که از نوع زمینی آن، برای سیم‌کشی داخل منازل استفاده می‌شود.

– کابل‌های مخابارتی بر اساس زوج سیم‌های به کار رفته در آن‌ها بررسی می‌شوند و از این لحاظ، در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • کابل تک زوج
  • کابل دو زوج
  • کابل چهار زوج
  • کابل شش زوج
  • کابل ده زوج
  • کابل پانزده زوج
  • کابل بیست زوج
  • کابل بیست و پنج زوج
  • کابل سی و دو زوج
  • کابل پنجاه زوج
  • کابل صد زوج
  • کابل دویست زوج

نحوه کابل کشی خطوط داخلی سانترال

بطور کلی خطوط داخلی سانترال به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • خطوط داخلی دیجیتال
  • خطوط داخلی آنالوگ
  • خطوط داخلی هایبرید

کابل کشی جهت خطوط دیجیتال باید 2 زوجی باشد یعنی جهت راه اندازی هر خط دیجیتال، 4 سیم لازم است. معمولا برای راه اندازی خطوط داخلی دستگاه سانترال، از خطوط دیجیتال استفاده می شود.

خطوط آنالوگ دارای 2 سیم هستند که در سوراخ های وسط سوکت تلفن قرار گرفته‌اند. از خطوط آنالوگ برای راه اندازی فکس و تلفن‌های معمولی استفاده می‌شود.

خطوط هایبرید دارای 2 سیم هستند که در سوراخ‌های کناری سوکت تلفن قرار می‌گیرند. برای استفاده از این گونه خطوط، به تلفن‌های هایبرید نیاز دارید.

نحوه نصب دستگاه سانترال

همانطور که اشاره شده، اولین قدم برای راه‌اندازی مرکز تلفن، اتصال خطوط شهری به دستگاه سانترال است. ( نحوه سوکت زدن خطوط شهری، مانند خطوط آنالوگ است: یعنی سوکت تلفن، در سوراخ‌های میانی قرار می‌گیرد. محل نصب این خطوط در دستگاه سانترال با عبارت (CO) نشان داده شده است.

مرحله بعدی، راه اندازی داخلی‌ها است. با توجه به نوع داخلی تعریف شده (آنالوگ، دیجیتال یا هایبرید) کابل و رشته سیم مورد نیاز، بین تلفن سانترال و خروجی دستگاه سانترال، برقرار می‌شود.

پس از نصب سوکت‌های خطوط داخلی به دستگاه سانترال ،دکمه پاور سانترال را بزنید. پس از روشن شدن چراغ دستگاه و کنترل داخلی‌ها، می‌توانید دستگاه را با استفاده از یکی از دو روش زیر، برنامه ریزی کنید:

برنامه ریزی سانترال با کامپیوتر (برنامه ریزی سانترال با استفاده از یک تلفن مدیریتی)

در صورتی که قصد دارید سانترال خود را با استفاده از کامپیوتر برنامه ریزی کنید (دستگاه‌های سانترال پرظرفیت پاناسونیک به این روش برنامه ریزی می‌شوند)، می‌توانید ضمن مطالعه مقاله “برنامه ریزی سانترال با کامپیوتر” اطلاعات جامع و دقیق را در این زمینه به دست بیاورید.

دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت پاناسونیک را معمولا با استفاده از یک تلفن مدیریتی (KX-T7730) برنامه ریزی می‌کنند. در این روش، ابتدا باید یک تلفن مدیریتی را به دستگاه سانترال وصل کرده و سپس، کدهای مربوط به هر عملیات را وارد کنید.

کلام پایانی

اگرچه با خواندن این مقاله و تا حدود زیادی با نصب تلفن سانترال پاناسونیک آشنا شده‌اید؛ اما باز هم توصیه می‌کنیم این کار را شخصا انجام ندهید. راه‌اندازی مرکز تلفن و در راس آن، نصب و برنامه ریزی سانترال پاناسونیک، نیازمند دانش، تخصص و تجربه کافی است و در هرگونه اشتباه در این زمینه، می‌تواند منجر به تحمیل هزینه‌های سنگین به شما گردد.

سوالات متداول در ارتباط با نصب تلفن سانترال

تلفن سانترال آنالوگ با کدام سانترال پاناسونیک کار می‌‎کند؟

برای اینکه بتوانید از تلفن‌های آنالوگ یا معمولی در محیط کاری خود استفاده کنید، باید سانترال شما، دارای خروجی آنالوگ باشد. این خروجی تنها در سانترال‌های کم‌ظرفیت پاناسونیک موجود است.

تفاوت تلفن سانترال دیجیتال و هایبرید چیست؟

تلفن دیجیتال برای اتصال به دستگاه سانترال از یک رشته سیم استفاده می‌‎کند. در حالی که تلفن‌های هایبرید با دو رشته سیم به سانترال وصل می‌شود.

برای برنامه ریزی سانترال پرظرفیت از چه روشی باید استفاده کرد؟

بهترین روش برای برنامه ریزی سانترال‌های پرظرفیت، استفاده از کامپیوتر است. در این روش، دستگاه سانترال از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل شده و سپس از طریق نرم افزار مخصوص، برنامه ریزی می‌شود.

برای برنامه ریزی سانترال کم ظرفیت از چه روشی باید استفاده کرد؟

برای اینکه بتوانید یک سانترال کم ظرفیت پاناسونیک را برنامه ریزی کنید، نیاز به یک تلفن مدیریتی مانند KX-T7730 دارید. در این روش، تلفن از طریق جک 01 به سانترال وصل شده و بعد از آن، کدهای برنامه ریزی به دستگاه داده می‌شوند.

ساعات کاری

شنبه-چهارشنبه: 9:00 – 18:00
پنجشنبه: 9:00 – 16:00
جمعه: 10:00 – 14:00

ایمیل‌های هماهنگی و پشتیبانی

ایمیل مدیریت: info@emeralnetgroup.com
ایمیل پشتیبانی: support@emeralnetgroup.com
اینستاگرام: instagram.com/emeralnetgroup

شماره تماس‌های هماهنگی و پشتیبانی

مدیریت و هماهنگی: 1878-295-935 98+
پشتیبانی 1: 4540-100-935 98+
پشتیبانی 2: 2716-799-930 98+

آدرس ما

تهران، کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس